Vergaderstructuur
Vergaderstructuur
Binnen onze vereniging, fractie, bestuur en in de Roermondse politiek vinden er verschillende vergaderingen plaats. Hiervoor is een vaste vergaderstructuur vastgesteld.
Algemene ledenvergadering
De algemene ledenvergadering bestaat uit alle leden van de vereniging en vormt het hoogste orgaan van Demokraten Swalmen. Ten minste twee maal per jaar organiseert het bestuur een algemene ledenvergadering. De algemene ledenvergadering wordt voorgezeten door de verenigingsvoorzitter, de secretaris notuleert en maakt een verslag van deze vergadering. Tijdens de ledenvergadering worden verenigingsaangelegenheden besproken, hierbij kan onder andere gedacht worden aan de jaarrekening, het jaarverslag en de begroting maar ook aan het vaststellen van het verkiezingsprogramma of de kandidatenlijst voor de verkiezingen. Na de vergadering is er altijd tijd voor een gezellige na borrel.
Bijpraten met de fractie
Het bijpraten met de fractie vindt vier tot zesmaal per jaar plaats. Het doel is om leden van Demokraten Swalmen informeel bij te praten over actuele Swalmer en Roermondse (politieke) onderwerpen en ook informatie op te halen ter input voor de fractie ten behoeve van de politieke agenda. Ook kunnen leden een introducé meenemen.
Ledenbijeenkomsten
Dit zijn bijeenkomsten voor leden van Demokraten Swalmen bestaande uit bijvoorbeeld een informele verenigingsactiviteit, een themavond (mogelijk met een gastspreker over een actueel onderwerp), een werksessie over een specifiek onderwerp of een gezamenlijk werkbezoek.
Fractievergadering
De fractie vergadert ter voorbereiding op de raads- en commissievergaderingen. Tijdens deze fractievergaderingen worden naast de agenda’s van de raads- en commissievergaderingen ook actuele (politieke) aangelegenheden besproken. De fractievoorzitter zit de vergadering voor. De fractiesecretaris notuleert en maakt een verslag van deze vergadering. Het verslag is openbaar voor alle leden.
Bestuursvergadering
Het bestuur vergadert minimaal twee maal per jaar. Tijdens bestuursvergaderingen worden bestuurs- en verenigingsaangelegenheden besproken en de agenda voor de algemene ledenvergadering voorbereid. De voorzitter van het bestuur zit de vergadering voor, de secretaris notuleert en maakt een verslag van deze vergadering.
Raadsvergadering
De gemeenteraad staat aan het hoofd van de gemeente Roermond. De leden van de raad worden door de kiesgerechtigde inwoners gekozen. Hoofdtaken van de gemeenteraad zijn het vaststellen van de hoofdlijnen van beleid en het toezien op de uitvoering daarvan. Binnen de gemeenteraad van Roermond wordt Demokraten Swalmen vertegenwoordigd door drie raadsleden. De gemeenteraad wordt voorgezeten door de burgemeester.
Commissievergadering
Voordat een bepaald voorstel in de gemeenteraad komt, wordt het vaak van tevoren besproken in een raadscommissie. Een raadscommissie adviseert de gemeenteraad over te nemen besluiten. In de raadscommissies worden politieke partijen vertegenwoordigt door raadsleden en niet raadsleden (commissieleden genaamd).
Na inhoudelijke bespreking van een voorstel geeft desbetreffende raadscommissie een advies aan de gemeenteraad. Soms worden voorstellen nog aangepast. Demokraten Swalmen wordt binnen de raadscommissies van de gemeente Roermond vertegenwoordigt door 3 raadsleden en 3 commissieleden.
De gemeente Roermond heeft drie raadscommissies: Bestuur & Middelen, Burgers & Samenleving en Ruimte. Kijk hiernaast welke onderwerpen in welke commissie aan bod komen.
Meer (actuele) informatie over de gemeenteraad (en raadscommissies) van Roermond is hier te vinden.
Raadscommissies Roermond
In de commissie Bestuur en Middelen komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Openbare orde en bestuurszaken, Integrale Veiligheid, Bevolkingszaken, persoonsregistratie en verkiezingen, Bestuurlijke en regionale samenwerking, Externe betrekkingen, Dualisme, Overige Zaken, Financiën, Juridische zaken en kwaliteitszorg, Grondzaken en eigendommen, Personeel, organisatie en informatievoorziening.
In de commissie Burgers en Samenleving komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Maatschappelijke zorg, Decentralisaties (coördinerend), Volksgezondheid, Communicatie, Burgerparticipatie, Wijkbeheer en wijkontwikkeling, Projectwethouder Donderberg, Sociale Zaken, Arbeidsmarktbeleid, Sport en sportaccommodaties, Integratie, inburgering, opvang asielzoekers en statushouders, Onderwijs en educatie, Cultuur, Monumenten en archeologie, Innovatie (de nieuwe gemeente en aanjagende rol).
In de commissie Ruimte komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Economische Zaken en Werkgelegenheid, Volkshuisvesting, Structuurvisie, Projectwethouder N280, Strategie, Openbare ruimte en stedelijk beheer, Verkeer en infrastructuur, Projectwethouder grote infrastructurele werken, Milieu en afval, Duurzaamheid, Bovenlokaal bestuurlijke handhaving in het kader van verkeer en milieu, Ruimtelijke ordening, Natuur en landschap.